Frågor & Svar

Här hittar du frågor och svar på några av de vanligast förekommande frågorna. All nödvändig information kommer att skickas ut i ett PM i god tid innan loppet, men för dig som bara inte kan vänta finns en del matnyttigt här. Skulle du ändå känna ett behov av att ställa din fråga till oss personligen nås vi på följande adress: info@sandsjobackatrail.se

Jag önskar byta distans, är det möjligt?

Självklart går det bra att byta distans. Vid byte till kortare distans utgår ingen återbetalning av eventuell mellanskillnad på anmälningsavgiften. Vid byte till längre distans, mejla oss på info@sandsjobackatrail.se så hjälper vi dig. 

Kan jag sälja min startplats?
Absolut! Då anmälningsavgiften är icke-återbetalningsbar går det bra att sälja eller överlåta din startplats till en annan löpare. Namnbyte är möjligt fram till 31/12 2018 mot en avgift på 100 kr. Mejla oss på info@sandsjobackatrail.se gällande namnbyte eller överlåtelse av startplats så hjälper vi dig. 

Behövs föranmälan till busstransfer till starten för  89 km?
Ja, bussen beställs utifrån hur många löpare som anmält att man ska åka med. Tillvall för buss finns i anmälningsformuläret! Vill du åka med bussen men inte valt det tillvalet vid anmälan, mejla oss på info@sandsjobackatrail.se så löser vi det. 

Vartifrån går bussen till starterna för 89 km?
Bussen avgår från Skanstorget precis nedanför målgången vid Skansen Kronan.  

Jag bor inte i Göteborg, hur tar jag mig lättast till starten för 50 km?
Från Göteborgs Centralstation kan du ta Västtågen mot Kungsbacka. Resan tar ca 25 minuter och från Kungsbacka station är det ca 5 minuters promenad till starten vid Nordic Wellness 

Hur tar jag mig till startplatserna på de övriga distanserna?
Vi rekommenderar alltid att åka kollektivt. Samtliga startplatser ligger lämpligt för att åka med kollektivtrafiken förutom starten för 85m vid Tjolöholm, dit arrangerar vi buss. Läs gärna mer på sidan Transport & Boende.

Kan man hämta ut startkuvertet på startdagen?
Självklart! Har du inte möjlighet att hämta ut nummerlappen vid någon av våra andra anordnade tillfällen så går det bra att hämta ditt startkuvert
vid starten för respektive distans från 90 minuter innan start.

Vad händer om jag behöver bryta loppet?
Om du behöver bryta, ring numret som finns tryckt på din karta/nummerlapp. Om du kan - försök att ta dig till närmsta depå. Det finns ett antal bilar som transporterar löpare som är tvungna att bryta till mål. 

Finns det möjlighet att ladda ner GPX-filer för loppen?
Ja, under respektive distans hittar du filerna redo att laddas ned och in i din GPS-klocka.

Varför är karta obligatorisk utrustning, är inte banan markerad?
Kartan är obligatorisk för din säkerhet. Banan är markerad med snitselband och skyltar men om en olycka sker eller om du springer fel vill vi att du har kartan med dig för att dels kunna lokalisera din position men också ge oss information om var du är så att vi kan hjälpa dig.

Varför har ni så mycket obligatorisk utrustning på de flesta distanser?
All obligatorisk utrustning fyller ett viktigt syfte. Vi vill att du som löpare är förberedd på det som kan inträffa en kall och blöt vinterdag ute i skogen. Skulle du ramla, skada dig eller av någon anledning inte kunna ta dig framåt vill vi att du dels har energi och vätska med dig, det är superviktigt för att hålla knoppen fräsch och torra kläder för att hålla kroppen varm. Man blir otroligt fort nedkyld om man hamnar skadad utan energi och blöta kläder i skogen en kall vinterdag. Så den obligatoriska utrustningen är för din säkerhet. 

Hur fungerar det på vätskestationerna när ni inte har engångsmuggar?
Det är så enkelt att du har med dig dig egen mugg, förslagsvis den du får av oss i ditt startkit och i den tappar upp vatten, sportdryck eller vad du önskar från olika dunkar och tillbringare vid respektive vätskedepå. Smidigt för dig och bra för miljön. 

När stänger anmälan? 
Ordinarie anmälan för samtliga distanser stänger 31/12. Vid mån av plats går det att efteranmäla sig, men vill du vara säker på din plats anmäl dig senast 31/12.

Kör ni väskor från start till mål?
Yes - visst gör vi det! Vid starten på respektive distans kommer det att finnas möjlighet att lämna in en väska som vi transporterar till målgången. För din egen skull, märk gärna upp väskan tydligt (bag-tag medföljer i ditt startkuvert) så hittar du den lättare i vårt målgångstält där väskorna kommer att förvaras. 

Hur fungerat det med ombyte vid målgång?
Hela andra våning på varma, stora Skansen Kronan är avsedd för ombyte under hela helgen. Duschmöjligheter erbjuds under vissa tider på Nordic Wellness Domkyrkan. För tider och transport dit, läs mer i PM.